Psychomotorische kindertherapie

Ontwikkelen en veranderen door te doen,
ervaren en spelen
Psychomotorische kindertherapie en speltherapie zijn geschikt voor kinderen tussen de 3 en 13 jaar oud, die een risico hebben op vastlopen of al zijn vastgelopen in hun ontwikkeling en dit laten zien in hun gedrag. Het is een non-verbale vorm van therapie, waarbij ik gebruikmaak van spel, beweging, creatieve middelen en ritme, zoals muziek. Het is een doe-therapie.
Deze vorm van therapie is een effectieve manier om kinderen vanuit hun perspectief verder te helpen in de ontwikkeling. Ieder kind is anders en ik speel in op de behoeften van het kind. Ik kijk naar de krachten en talenten van het kind. Deze zet ik in om gebieden die wat meer aandacht vragen, te versterken.
Binnen de psychomotorische kindertherapie werk ik met vier pijlers:
Sociaal
Kinderen kunnen problemen ervaren bij het maken van vriendjes, kunnen erg verlegen of agressief zijn en problemen hebben in de interactie met leeftijdgenoten of volwassenen.
Emotioneel
Kinderen kunnen moeite hebben met het reguleren van emoties, een laag zelfbeeld hebben en last hebben van angsten en/ of weinig zelfvertrouwen. Ook kunnen kinderen slaap- en/ of eetproblemen hebben, kan hoogsensitiviteit een rol spelen en kan het zijn dat ze niet goed weten wie ze zijn of waar ze bij horen.
Cognitief
Kinderen kunnen moeite hebben met focus en concentratie, last hebben van motivatieproblemen en/ of moeilijk kunnen plannen.
Sensomotorisch
Het kan voorkomen dat kinderen weinig lichaamsbewustzijn, houterig bewegen of moeite hebben met prikkelverwerking.
Mijn dochter voelt zich veilig als ze met Jitske praat. Haar sessies zijn erg levendig en interactief. Ik ben vooral te spreken over de manier waarop ze de sessie aan past aan de behoeften van het kind.
– Moeder van A.
❝


Kinderen kunnen ook vastlopen in hun ontwikkeling vanwege een ziekte of stoornis. Voorbeelden hiervan zijn autisme, AD(H)D, een angststoornis, een depressie of een taalontwikkelingsstoornis.
Ook kunnen er problemen ontstaan vanwege een trauma (verlies van iemand, misbruik, ongeluk, ziekte) of als er sprake is van hechtingsproblematiek.
Kinderen die een schokkende gebeurtenis hebben ervaren, kunnen last krijgen van (psychische) problemen. Zo’n gebeurtenis kan leiden tot een trauma, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Als traumatische/ schokkende gebeurtenissen zich herhalen, is de kans op een trauma groter.
Dit neemt niet weg dat een éénmalige traumatische ervaring ook kan zorgen voor (tijdelijke) veranderingen in het gedrag. Onverwerkte trauma’s kunnen op korte en lange termijn grote gevolgen hebben op de ontwikkeling van het kind.
Behandelprocedure
Tijdens de sessies zet ik zowel psychomotorische kindertherapie als speltherapie in. Mijn doel is dat jouw kind iedere week denkt: “Yes, ik ga weer lekker spelen bij Jitske!” Want we groeien door te spelen.
Ik geef zowel therapie en coaching in het Nederlands als in het Engels. Op dit moment maak ik gebruik van teletherapie. Dit is online therapie. Na de pandemie zal er weer therapie plaatsvinden in de praktijk.
Een aantal voorbeelden van speelmogelijkheden (interventies) die ik veel gebruik zijn:
- Het samen bouwen van een hut of hindernisbaan.
- (Ballon)tennis en paaltjesvoetbal.
- Spelen met lego of blokken.
- De zandtafel.
- Spelen met het poppenhuis.
- Ritme, zoals schommelen of muziek.
- Sensomotorische activiteiten; een spel met een bak vol met rijst, scheerschuim, water of zand.
